FiSRA GT Challenge on täällä taas!

13.9.2022 klo 19.12 - Ossian Puhakka

Viime vuonna huippusuosion kerännyt, Assetto Corsa Competizione (ACC) -simulaattorilla ajettava GT-sarja on palannut, nyt isommin panoksin! Jälleen kerran koomme yhteen maamme parhaat GT-kuljettajat, jotka mittelevät kuudella toinen toistaan upeammalla kilparadalla hienoista palkinnoista - kiitos yhteistyökumppaniemme Logitechin, Webaston, ja DELE Nordicin. Kiinnostaako? Et ole ainut.

 

 

 

Istut täysin hievahtamatta, aivan paikallasi. Ympärilläsi on asvalttia, kukkuloita, täpötäydet katsomot, ja ison tapahtuman tunnelma. Tulenkestävillä hansikkailla vuoratut kämmenesi puristuvat hiilikuituisen ohjauspyörän ympärille. Tunnet, kuinka 600-hevosvoimainen kilpa-auton moottori tärisyttää sitä. Suljet silmäsi. Kuvittelet mielessäsi ensimmäisen mutkan, ruuhkan, muuttujat. Tiedät tarkalleen, minkä linjan tulet valitsemaan, mutta muistat myös, että renkaat ovat vielä ensimmäisellä kierroksella kylmiä. Jarrumerkki täytyy olla aikaisin, mutta olet katsonut sen jo hyvissä ajoin. Radiosta särähtää, sieltä kuuluu vielä viime hetken ohjeet. Vain yksi asia sinua huolettaa: Taivaanrannalta päivän mittaan edenneet, entistäkin synkemmät pilvet...

 

Kausi alkaa 5. lokakuuta Barcelonan radalta Espanjasta. Se ei hirveästi esittelyjä kaipaa, vaikka tuppaa jäämäänkin hieman muiden, huomattavasti ikonisempien ratojen varjoon. Siitä huolimatta on Katalonian maisemissa ajettu kilpaa jo 31 vuotta - rata avattiin 10. syyskuuta 1991. Se ei vuosien varrella ole juurikaan muuttunut, eikä syytäkään ole ollut. Pitkä pääsuora ja sitä seuraava raju jarrutus tarjoavat mainion ohituspaikan, samoin takasuoran päättävä neulansilmä. Nopeat vauhtikurvat ja hyvä rytmi tekevät ajamisesta luonnollista. Varsinkin viimeisen sektorin toinen toistaan nopeammat oikealle taittuvat mutkat ovat todellinen haaste sekä kuljettajalle että renkaille.

Sen jälkeen, kaksi viikkoa myöhemmin, pakataan laukut ja matkustetaan Italiaan, tähän moottoriurheilun luvattuun maahan. Italialaiset rakastavat vauhtia, ja se myös näkyy. Olipa kyseessä sitten tavallinen kyläkilpailu, nuorten lahjakkuuksien piirimestaruus, tai Formula 1:n MM-sarja, on lehtereet verhoiltu innokkaalla yleisöllä. Ei ihme, että niin monet automaailman ikonisimmista nimistä ovat juuri saapasmaasta lähtöisin. Kauden toinen osakilpailu vie kuljettajat pyhimmistä pyhimpään, vauhdin armoitettuun temppeliin Monzaan.

 

Startti onnistui, mutta tokihan sinä sen tiesit. Olet lähtenyt niin monta kertaa aikaisemminkin näistä asemista liikkeelle: Kärjen tuntumasta. Huomaat sivusilmällä valojen välkähtävän peileissä, ja tunnistat saman tien että nyt on tosi kyseessä. Tuo kaveri ei luovuta, ei ensimmäisellä eikä viimeisellä kierroksella. Silmissäsi vilkkuu samanlainen loiste kuin katsojien salamavaloissa. Tunne, joka on sinulle kilpa-ajanana niin tuttu; tunne, jota ei saa päästää valloilleen.

 

Etelä-Afrikka. Siellä on ajettu kilpaa kymmenien vuosien ajan, vaikka mantere ei olekaan erityisesti autourheilusta tunnettu. Niin, sanoista "Afrikka" ja "kilpa-autoilu" tulee ehkä ensimmäisenä mieleen Safari-ralli, tai mahdollisesti Pariisi-Dakarin erämaakilpailu, ei kuitenkaan uutuuttaan hohtavat kilpa-autot moderneissa puitteissa. Kyalami on kuitenkin rata, joka kumoaa ennakkoluulot. Löytyy korkeuseroja, nopeita mutkia, ohituspaikkoja, sekä mahdollisuus lisätä yksi ehkäpä uusi tuttavuus suosikkibaanojesi listalle.

Lento länteen, yli Atlantin, ja Etelä-Afrikka vaihtuu syvään etelään. Texasissa sijaitseva Circuit of the Americas muistetaan meillä parhaiten paikkana, josta Kimi Räikkönen nappasi (toistaiseksi) viimeisen F1-voittonsa. Olisi turha väittää, ettei tämä Hermann Tilken suunnittelema, 5,5 kilometriä pitkä huippumoderni rata jakaisi mielipiteitä. Alkupään mutkista saa lakipistettä oikein etsimällä etsiä, rytmi on ajoittain jopa kaoottinen, ja pitkät suorat tuntuvat joidenkin mielestä pakkopullalta, puhumattakaan Walmartin parkkipaikan kokoisista asvaltoiduista ulosajoalueista. Mutta, ainakaan se ei ole Paul Ricard. Sitäpaitsi CotA:lla on paha tapa tarjota erinomaisia kilpailuita!

 

Huomaat hien virtaavan ohimollasi. Se virtaa kovemmin kuin uskoitkaan, ja pulssiasi et kehtaa edes tarkastaa. Auto toisensa jälkeen, kuljettajista jokainen vuorollaan on saanut nöyrtyä edessäsi, vain huomataksesi sen tutun valon palaavan peileihisi kerta toisensa jälkeen. Edessäsi näkyy enää muutama, mutta hekin ovat kohta sinisten lippujen kohteina. Nuo käyvät omaa taisteluaan, mutta se taistelu ei sinua kiinnosta - sinua kiinnostaa vain ja ainoastaan voittaminen. Kaikki muu saa väistyä tämän kunnianhimoisen mutta samalla tuikutärkeän tavoitteen tieltä. Samaan aikaan mittaristossa syttyy merkkivalo, joka hohtaa punertavana. Vilkaiset sitä; se ilmoittaa polttoaineen vääjäämättömästä vähenemisestä. Tavallinen tallaaja etsisi huoltoaseman, mutta sinua odottaa varikolla huippuunsa treenattu, viimeisen päälle asiansa osaava henkilökunta, joka on valmiina odottamassa käskyä. Ei auta muu kuin kurvata sisään, onhan kilpailu jo reilusti yli puolenvälin.

 

Jos on Circuit of the Americas yhtä mahtipontinen kuin nimestä voi päätellä, ei kalenterimme seuraavaa pysäkkiä voida samanlaiseksi luonnehtia. Nöyrä, jopa anteeksipyytävä ulkonäkö sekä ympäröivät viljapellot tekevät Snettertonista varsin vanhanaikaisen tuntuisen paikan. Kaukana on tähtiloiste, kauempana teennäisyys - tänne ollaan tultu vain ja ainoastaan ajamaan kilpaa. Niin on tehty jo vuodesta 1951, ja aivan kuten niin moni muukin brittirata, sai myös Snetterton alkunsa hylätystä ilmavoimien tukikohdasta. Lentokentäthän ovat valmiiksi pinnoitettuja, joten ei tarvinnut muuta kuin merkata reitti, rakentaa muutama katsomo, ja kas - kilparata oli syntynyt! Vuosien varrella täällä ovat toisistaan ottaneet mittaa sellaiset nimet kuin Jackie Stewart, Ayrton Senna, Mika Häkkinen, ynnä monet, monet muut sittemmin moottoriurheilun aikakirjoihin kultaisella kynällä nimensä kirjoittaneet.

Viimeisenä pysäkkinä toimii Italia. Autodromo Enzo e Dino Ferrari kantaa nimeä, jolle historiakin kumartaa. Olitpa nuori tai vanha, herättää pelkkä Imolan nimi jos ei muistoja, niin ainakin mielikuvia. Triumfia ja tragediaa, kuten parhaimmassa teatterissa, mutta panokset ovat erittäin todellisia. Viinitarhojen ympäröivä, kuvankauniissa maisemissa sijaitseva rata on ehkäpä kauden haastavin, mutta samalla myös palkitsevin. Siellä tarvitaan tarkkuutta, rohkeutta, hyvää pelisilmää, ja erinomaista autonkäsittelytaitoa. Pitkällä pääsuoralla tapahtuu varmasti, mutta ohituspaikkoja löytyy runsain mitoin muualtakin. Mikään draftirata kyseessä ei kuitenkaan ole, sillä hankalat shikaanit, nopeat taitokset, ja ilmankin sadetta ajoittain petollisen liukas pinta pitävät kyllä huolen siitä, että eroja pääsee tarvittaessa tekemään - kunhan ei itse lipsahda ensin!

 

Kilpailukalenteri

05.10. - Barcelona

19.10. - Monza

02.11. - Kyalami

16.11. - Circuit of the Americas

30.11. - Snetterton

14.12. - Imola

 

Saat ajatuksesi hädin tuskin kasattua stopin aikana. Ennen kuin huomaatkaan, on aika painaa kaasua, joskin toistaiseksi nopeusrajoitinta vasten. Varikon portilla oleva liikennevalo on epämiellyttävän kirkas, ja se välkehtii merkkinä - varoituksena - lähellä olevista autoista. Ei ihme, onhan kyseessä autokilpailu. Lyöt tallan pohjaan, olet päätöksesi tehnyt. Sileät renkaat pureutuvat kuivaan asvalttiin, mutta tunnet niiden olevan vielä kylmiä. Ensimmäinen mutka odottaa, se täytyisi ottaa varovasti. Siihen ei kuitenkaan ole varaa, sillä kuulit pahimman haastajasi olevan kaukana edellä. Hänen olisi pakko tulla kohta tankkaamaan, mutta toistaiseksi tuo pirulainen painaa menemään kuin riivattu. Tiedät jo nyt, että johtopaikka on menetetty, mutta et suostu hyväksymään sitä. Ja vaikka sen hetkeksi menettäisitkin, on kilpailu kaikkea muuta kuin ohi.

 

Siinä siis kalenteri, mutta entäpä autot? No, mitäpä sitä kiertelemään, kyseessä jälleen kerran GT3-luokan kalusto. Tarkkasilmäiset huomasivat myös, että linssiludeksi on päätynyt Ossi Peltolan Aston Martin, mutta se lienee sivuseikka. Mikä tärkeintä, suorituskyky riittää varmasti kaikille, onhan GT3 edelleen maailmalla huippusuosittu sarja. Vaihtoehtojakin on useita. Jos ei Aston miellytä, voi hypätä vaikkapa Audin, BMW:n, Porschen, Ferrarin, Lamborghinin, tai miksei myös Bentleyn rattiin. Onpa tarjolla myös Nissan, McLaren, Lexus, Honda, tai oman elämänsä Aku Pietikäisille se tunnetusti hyvin kuviin päätyvä Jaguar! Olipa valintasi mikä hyvänsä, kannattaa se tehdä huolellisesti, sillä autoa ei voi kesken kauden vaihtaa.

 

Lyöt kaasun pohjaan aikaisemmin kuin koskaan. Tiedät, että se on riski, varsinkin kun kytkit luistonestoa pienemmälle. Takarenkaat ujeltavat, parkuen protestiaan, mutta auto pysyy ainakin toistaiseksi hallussasi. Et tarvitse sekuntikelloa, tiedät että matkaa on noin sekunti. Se ei ole paljon, mutta kilpa-autoilijalle siinä on sekunti liikaa. Käännät oikealle, sen jälkeen jarrutat kääntääksesi uudestaan. Vasemman puolen renkaat ratsastavan kanttikiven päällä, hakien pitoa, löytäen sen. Kiihdytät mäkeä ylös. Edelleen noin sekunti. Samaan aikaan yksinäinen pisara ripsahtaa tuulilasiisi. Sen jälkeen kuluu hetki; toinen liittyy seuraan. Kolmas, neljäs. Näet, kuinka yleisössä sateenvarjot aukeavat, ja napsautat pyyhkijät päälle. Kiroat päätöstäsi, mutta tiedät myös, että nyt on liian myöhäistä katua. Enää yksi kierros, ja ruutulippu heilahtaa. Siitä on tulossa elämäsi tärkein.

 

Siinä siis radat ja autot. Mutta, puhuttiinko täällä jotain palkinnoista? Kyllä vain! Ensimmäistä kertaa Suomessa ajetaa Assetto Corsa Competizionea ns. "rahasarjana", eli palkintona on juuri sitä riihikuivaa, mitä voi käyttää sitten vaikkapa pukinkontin täyttämiseen. Kaiken kaikkiaan potissa on 1750 euroa, joista 750€ on varattu sarjan voittajalle. Lisäksi osallistuneiden kesken arvotaan myös 659€ arvoinen Trackracer -simurigi. Menestyminen siis kannattaa kuten aina, mutta osallistuminenkin voi tuoda varsin mukavan yllätyksen.

Kuten aina, on pääpaino kuitenkin hyvässä, rehdissä, kovatasoisessa kilvanajossa. ACC tuli viime vuonna sarjavalikoimaamme mukaan, ja se on selkeästi tullut jäädäkseen.

Mitäkö osallistuminen sitten vaatii? No, Assetto Corsa Competizione -simun tietysti, sekä siihen tarvittavat lisäosat (kts. sarjan sivut). Osallistumiseen ei tarvita AKK:n tai SEUL:in kuljettajalisenssiä. Osallistumismaksu on 20€, ja se maksetaan järjestäjän verkkokauppa-palvelussa.

 

Kaksi äärimmilleen piiskattua autoa, kaksi raivoavaa moottoria, kaksi kaikkensa antavaa kuljettajaa. Yleisö nousee seisomaan kiitäessäsi pääsuoraa pitkin. Siirryt vasemmalle, mutta vastustajasi ennakoi liikkeen. Siirryt oikealle, hän ottaa hieman tilaa pois. Ensimmäinen mutka häämöttää, tiedät että ratkaisusi on häviävä mutta jarrutat silti niin myöhään kuin voit. Pääset rinnalle, muttet edelle, ja tila loppuu kesken. Kiroat, muttet ääneen, valmistautuessasi uuteen hyökkäykseen. Tuhannet ja taas tuhannet silmäparit ovat niskassasi. Voit jo kuvitella rakkaimpiesi riemun, ystäviesi onnittelut, kaiken sen gloorian mistä vain voittaja nauttii. Maistat kuplajuoman kielelläsi, mutta yht'äkkiä tunnet kuinka renkaiden ote kirpoaa tiestä. Silmänräpäys vain, ja se kaikki olisi murskautunut armottomaan betonimuuriin, mutta hallitset tilanteen kuten Gilles Villeneuve parhaimpina päivinään - mutkassa, joka on tämän suuren kanadalaisen mukaan nimetty.

Saat ylämäessä hyvä vauhdin päälle, ja haet ohitusta Piratellaan. Jälleen kerran sinua luetaan kuin avointa kirjaa. Matkaa maaliin on enää muutama vaivainen mutka, pari hassua kilometriä. Taitat kahdesti oikealle, huomaten samalla kuinka et ole yksin vähäisen pitosi kanssa. Huomaat, kuinka edessäsi alkaa tapahtua. Vain pieni luisu, mutta tuo on kaikki mitä tarvitset. Ampaiset hetkessä avautuvaan aukkoon, radan vasempaan reunaan. Sieltä ei ohitse pääsisi, mutta on sinun vuorosi kurkoittaa kilpa-ajajan niksilootaan. Kuten ennakoit, jarruttaa kilpailijasi shikaaniin myöhään. Kuten ennakoit, on radan oikea reuna kostea. Kuten ennakoit, tuo jarrutus menee pitkäksi, sen näkee kaukaa. Taitat oikealle, sitten vasemmalle, säälimättömästi kanttikiviä runnoen. Hän on vielä hetken edelläsi, mutta reikä tien vasempaan laitaan aukeaa vääjäämättä. Sisäpuoli on hallussasi, sitä ei pysty kukaan enää estämään. Rata taittuu alas, ja alas, kohti viimeisiä mutkia. Tiedät, että tämä jarrutus täytyy onnistua. Lasket sen varaan. Yksi, kaksi, kolme... silmissäsi välähtää pelko, mutta sysäät sen syrjään. Runttaat polkimen kohti lattiaa myöhemmin kuin uskoit mahdolliseksi, ja vaikka kilpailijasi tekee samoin, on reittisi lyhyempi. Pääset edelle, kuvittelet jo voittavasi. Mutta niin vain peileissäsi välähtävä valo katoaa kun taitat kohti pääsuoraa. Kuulet moottorin lähenevän, ja lähenevän, ja lähenevän. Kuulet ihmislauman mylvinnän kabiiniin asti, kuulet sen selvästi. Aika tuntuu pysähtyvän vaihtaessasi isommalle. Ruutulippu häämöttää. Eroa on enää muutama sentti - mutta se riittää! Kaikki se työ, kaikki ne tunnit yksin harjoitellen ja säätöjä hioen, kaikki ne vuodet jotka olet haaveillut tästä hetkestä. Tunteet ottavat vallan, ja tuuletat villisti, kuten kuuluukin. Tunnet, kuinka kätesi osuu johonkin lämpimään ja pehmeään.

Hetkinen.

Samaan aikaan vaimosi herää.