Kisaraportit Season 3 - Kilpailu 3/6 @ Mugello

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Matias Vitikainen (1. sija)

Mugello oli aika lailla toisinto Algarven kisasta. Treenasin hieman vähemmän, mutta tuntuma oli samaa luokkaa kuin edellisessä kisassa.

Aika-ajossa teetti työtä löytää sopiva rako nopealle kierrokselle. Hännisen kanssa otettiin kontaktiakin, mutta sain erinomaisen kierroksen lisäajalla. Softeille en ollut hakenut paineita, koska ajattelin mediumin olevan oikea seos aika-ajossa. Ekan stintin vedin mediumeilla ja toinen sitten softeilla.

Kisaan samalla hard + pelkkä tankkaus -taktiikalla kuin viimeksi. Rengas toimi erittäin hyvin koko kisan ja melkeinpä voisin sanoa että kisa oli omalla simu-uralla ehkä paras tasaisuudessaan. Pystyin ajamaan ihan limiitillä koko kisan. Kierroksella ohituksetkin meni ilman ongelmia. Kiitos herrasmiesmäisyydestä.

Jukka Eskelinen (2. sija)

Ikuinen kakkonen, näköjään. Ei tuolle Matiakselle mahda mitään, pitäis reenata aika paljon enempi että vauhti riittäis. Nyt reeniä oli alla parituntia viikko ennen kisaa ja reilu tunti ennen virallisten harkkojen aloitusta.

Tälläkertaa aika-ajo meni hyvin, suoriuduin kakkosruutuun. Olin harjoituksissa suht hidas vielä, mutta AA sain suht hyvän tuntuman ja aikalailla maksimisuoritukseen pääsin. Siltikin Matiasta puolisekkaa perässä!?

Siipeä lisätä tähän kisaan mitä aikaisemmissa, jotta nuo nopeat mutkat auto pysyi tiessä. Tuo siipi olikin snadisti ongelma kisassa, kun kisavauhti ekalla puolikkaalla oli aika tahmainen. Matias karkasi heti alkuunsa, sitten koitin tuntumaa saada autoon mutta ei siitäkään tullut oikeen mitään kun joutui peilejä seurailemaan. Anssi ja Teemu Korhonen tulivat ihan peesissä.

Anssi pääsikin ohi ekaan mutkaan oivallisella ulkolinjalla jolla sai 2 mutkassa sisälinjan. Sain 3 mutkaan paremmat vauhdit ja 4 mutka mentiinkin rinnakkain, siinä sitten taistelun lomassa hipaisin Anssia takamukseen kun joutui 5 mutkaan hivenen hiljentämään enkä ihan ehtinyt mukaan. Töytäisy jäi pieneksi eikä siitä kummallekkaan tainnut mitään ongelmia tulla. Anssi kuitenkin karkasi hivenen kun jouduin heti taisteluun Korhosen kanssa. Riittääköhän kahden käden sormet niihin kertoihin kun tultiin ykkösmutkaan rintarinnan. Samat linjat toistui, eli pakotin Korhosen ulkolinjalle ja onnistuin itse sisälinjan jarrutuksessa lähes virheettömästi joka kerta. Korhonen poistui aikaisemmin varikolle, jonka jälkeen sainkin ajettua aika hyviä kierroksia rauhassa. Ja kakkospaikan sain välissä takaisin kun Anssi lipsautti nurmikolle ykkösmutkassa.

Sitten oma varikkokäynti meni munilleen. Bensaa oli AC laskurin mukaan 0.1 kierrosta vikan mutkan exitissä. Siitä sitten kaasu pohjassa varikolle. AC lyö jarrut varikkoviivalla ja samalla käänsin autoa hivenen jolloin takarenkaat meni lukkoon ja auto meni keulaedellä seinään ja pyörähti siihen. Siitä sitten nilkutin varikolle, onneksi bensa riitti justiinsa. Jätin HARD renkaat vaihtamatta, bensaa vain tankkiin ja menoksi. Yllätyksekseni olin edelleen 2 paikalla, Anssi oli ilmeisesti kämmäillyt myös varikolla sekä Korhonen oli vaihtanut renkaat joten molemmat onnekseni pysyivät takana. Opetus: reenaa joka kerta varikolle tulo vaikka rata olis entuudestaan kuinka tuttu. Nyt en Tatuuksella ollut kokeillut kertaakaan.

Keula otti varikkotörttöilystä sen verran kipeää, että kierrosajat putosivat. Erityisesti suoravauhti. Anssi tavoitti kierros kierrokselta, onneksi kierrokset kuitenkin loppuivat kesken ja olin sekunnin Anssia ennen maalissa.

Kokonaisuutena jälleen kerran maksimipisteet mitä tällä reenillä ja kikkailulla voi saada. :)

Anssi Hyytiäinen (3. sija)

No sellasta tälläkin kertaa.

Sain yhden setup ongelman vissiin ainakin korjattua Vitikaisen vinkillä, edestä camberit isommalle niin kuluu edestäkin nopsemiin ja tuntui vähän purevankin paremmin. Olin aiempiin kisoihin vääntänut reilusti pienemmälle ja tehnyt muun setupin sen ympärille.

Kisassa hyvää vääntöä Jukan kanssa, mutta vähän sain siipeenikin siinä samalla, takasiipeen nimittäin. Tuntuma tuntui kyllä vielä ihan hyvältä. Jokunen kymppä puuttui offline vauhdeista mutta saattoi johtua olosuhteista tai ylimääräisestä varomisesta. Kuitenkin kakkossija näytti helpolta, sen kun ajelisi maaliin.

Kison isoin kämmi tuli pian vastaam eli spinni ekassa mutkassa. Lähti vähän arvaamattomassa paikassa, varmaan jarrutin turhanpaljon sisään enkä saanut siepattua kun heilautti toiselle puolelle vielä. Siinä putosin neljänneksi.

Jukkaa jahdatessa pari kertaa meinasin jäädä kierroksella ohitettavien jalkoihin. Kerran jouduin ohittamaan nurmikolta, siinä paloi taas kallisarvoisia sekunteja.

Ajattelin että ainoa toivo on jättää renkaat vaihtamatta ja toivoa että sen turvin pääsisi edelle peippailemaan. Mutta varikolla vielä jarrutin pilttuusta ohi, ja latasin aivan liikaa bensaa tankkiin. En ollut laskenut bensoja, kunhan katselin AC:n bensahommeleiden perusteella, ja ne olivat 5-6 kierrosta pielessä...

Että näin, tällä kertaa en joutunut warppilevan auton murjomaksi sentään, mutta kisa täynnä pieniä kämmejä ja vastoinkäymisiä... Jospa sitten taas ensi kerralla...

Teemu Korhonen (4. sija)

Nyt oli ensimmäinen suhteellisen onnistunut kisa, vaikka harjoittelu jäikin vähemmälle. Tästä kertonee sekin, että aika-ajossa oma ennätys parani 0,6sek, toki osittain paremman pidon takia. Olin vielä parantamassa aikaani tämänkin jälkeen, mutta ajauduin leveäksi. Hyvä tulos silti.

Sain kisaan ihan hyvän startin, vaikka yritin ottaa todella varovasti, että ei tule vahinkoa heti alussa, kuten viimeksi. Ensimmäisen kierroksen lopussa pääsin Ristolaisen imuun ja pääsuoralle tultaessa olin edellä. Sain pidettyä paremman linjan ja pääsin hieman karkuun takanatulevia heidän kolaroinneista johtuen. Tämän jälkeen oli pitkä sessio, jossa yritin väkisin päästä Eskelisen ohi, mutta hän sai pelattua minut aina hyvältä ajolinjalta pois ja en viitsinyt ottaa turhia riskejä kolarien pelossa.

Taktiikka epäonnistui lähinnä harjoituksen puutteesta johtuen, kun en uskaltanut antaa kovalle rengasseokselle mahdollisuutta ajaa alusta loppuun, vaan vaihdoin uuteen seokseen varikkokäynnin yhteydessä. Tämä maksoi vähän aikaa sekä pidempänä varikkokäyntinä, että todella hitaana ulostulokierroksena. Muutama kierros myöhemmin onnistuin myös spinnaamaan, jossa paloi paljon aikaa. Paremmalla taktiikalla ja ilman spinnausta olisi podium-paikka ollut saavutettavissa.

Mikko Malkavaara (7. sija)

Elämäni paras kisa tähän mennessä. Rata oli ennestään tuttu toisin kuin edelliset radat, ja vielä yksi lempiradoistani. Muista kiireistä johtuen en ehtinyt harjoitella juurikaan muuten kuin sunnuntaiaamuna. Siinä sainkin kisasetupin ihan hyväksi ja kerkesin muutaman kierroksen testata hard-renkailla.

Aika-ajossa sain vain yhden nopean onnistumaan, muuten tuli hitaampia eteen, 2 kymmenystä jäi suurin piirtein varaa mutta eipä se olisi paljoa lopputulemaan vaikuttanut. Aika-ajon tulos siis ruutu 16 joka on paras tähän mennessä.

Kisassa napsin muutaman paikan heti ensimmäisessä mutkassa ja parin kierroksen jälkeen olin kympin sakissa. Kenenkään kanssa en edes hipaissut, onnistuin hyvin välttämään pahimmat kolarisumat. Ajo oli kuitenkin ensimmäiset puoli tuntia todella jäykkää ja puristin rattiakin rystyset valkoisena. Tästä johtuen Heikki ja Ilari pääsivät minusta helposti ohi.

Taktiikka oli ajaa alusta loppuun hardeilla ja niin että ensimmäinen stintti olisi paljon pidempi. Bensat siis lähdössä 40l ja varikolta tankattiin 20l. Varikolle mennessä olin sijalla 4 ja sieltä tullessa sijalla 7 jonka sitten onnistuin pitämään melko helposti kisan loppuun saakka. Ensimmäisen stintin 4 viimeistä kierrosta meni backmarkkereita ohitellessa ja tässä touhussa menetin ainakin 4 sekuntia. Voi olla että ilman tätä menetystä olisin ollut varikolta tullessa kuudentena...

All in all, kisa meni just niin kuin suunnittelin. Eli pysyttelin poissa kolareista ja ajelin omaa kisaa. Alussa kun takaa tuli selvästi nopeampia, en laittanut paljoa hanttiin koska siinä on aina riski että pilaa oman kisansa. Lopussa ajo alkoi rentoutua ja kierrosajatkin putosivat noin puolella sekunnilla.

Marko Tolvanen (20. sija)

Treenasin näköjään Mugelloa 123 kierroksen verran.Treeneissä ajoin paljon hotlappiä, mutta myös pari kertaa kisa stintin (16krs), jotta saan tuntumaa Mugellon rataan ja myös vaihtoehtoisia mutkien ajotapoja kisatilanteita ajatellen.

Vielä kisapäivän harjoituksissa paransin 2 kertaa omaa Mugellon ennätystäni Tatuuksella, joten tältä osin omat rajat ei vielä tulleet vastaan. Aika-ajo suli kuitenkin yliyrittämiseen ja näytti jo hetken, että en saa aikaa ollenkaan kasaan. Ajoin sitten ylivarmasti yhden kierroksen, jolla näytti tulevan 26. sija, kunnes vielä parhailla pidoilla pari kaveria meni ohi. Parhaimmastani jäin 1.6s, joten tällä kertaa huippukierros ei osunut oikeaan saumaan.

Kisataktiikkana oli jälleen medium + medium yhden pysähdyksen taktiikalla noin 16-17 kierroksen kulmilla. Ajoin aika-ajoon verrattuna pienemmillä siivillä eli kisassa oli 7/3 siivet ja mediumeilla selvisi kisan läpi, vaikkakin olihan ne varsin liukkaat aina stintin päätteeksi. Suht hyvin pystyin väistelemään alkukierrosten kolarit ja ulosajot, niin parhaillaan ajoin sijalla 16. Varikkopysähdyksen jälkeen ajelin viimeiselle kierrokselle sijalla 18, kunnes liian kovan yrittämisen tuloksena pyöräytin yksikseni auton pihalle muutama mutka ennen maalia ja tipuin 2 sijaa ollen 20. maalissa. Tästä itselleni piiiitkä miinus.

Taisi olla loppusijoituksissa yksi kuski minua hitaampi enää edessä kisan nopeimman kierroksen perusteella, joten jotenkin tilastollisesti omille sijoituksilleni päädyin ja onhan se 8 sijan parannus lähtöruutuun verrattuna ihan hyvä nousu. Täytyy jatkossa saada kierrosajoista 0.5s/kierros pois, niin pääsisi taas haastamaan tiukemmin nopeampia kuskeja.