Kisaraportit Season 6: Niki Lauda Tribute -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Teemu Korhonen (2. sija)

Aika pienellä treenillä meni tämä kisa, lauantaina vasta opettelin radan. Kisassa alkoi loputkin ajolinjat osumaan vähän paremmin kohdilleen.

Aika-ajoissa tuntuu olevan minulla pahoja vaikeuksia, kun en saa kierrosta jostain syystä osumaan. Ei taaskaan ihan nappisuoritusta siinä, ja tuloksena P5. Paalulle tuskin olisi ollut mitään asiaa, mutta P2 olisi pitänyt olla mahdollinen.

Lähtö meni hyvin ja nousin Rahkosen virheen seurauksena yhden sijan. Jostain syystä pari ensimmäistä kierrosta vauhti oli aika hukassa, ja jouduin ihan tosissani varomaan Siltasta peräpeileissä. Noin kolmannella kierroksella pääsin kuitenkin taas rytmiin, ja aloin saavuttaa edelläajavia. Yhtään oikeaa ohitusta en kuitenkaan kisassa päässyt tekemöän, vaan nousin sijalle P2 Mikkolan virheen ja Korven teknisten ongelmien myötä. Tein myös itse yhden ajovirheen, josta koitui noin 4 sekunnin menetys. Tämä oli hieman harmittavaa, varsinkin kun ero Hyytiäiseen oli maalissa enää 3,9 sekuntia lopun hurjan takaa-ajon myötä.

Anssi Hyytiäinen (1. sija)

AA:ssa ei oikein osunut täydellistä kierrosta kohdalle, ja vaihteetkin olivat turhan lyhyellä kevyelle autolle. Hakkasi rajoittalle parissa paikassa aika pahasti ja extra vaihdot vain sekoittivat linjoja. Mutten ollut kovin huolassani kun tiesin että kisapeissi olisi kohdallaan ainakin painavalla autolla.

Lähdön sain onnistumaan paremmin kuin Dani ja pääsin suoraan kärkeen. Ajattelin että Dani voi päästä pää"suoralla" imussa ohi mutta onneksi minulla näytti olevan viimeisessä mutkassa aina vähän parempi vauhti päällä, ettei Dani päässyt exitissä kovin lähelle, vaikka kerran oli ihan puskurissa kiinni juuri ennen vikaa mutkaa.

Dani oli löytänyt vähän paremman strategian parissa paikassa rataa, ainakin T3 entryssä tultiin usein roimasti lähemmäksi. Toisaalta itselälläni näytti olevan pitkissä sweeppereissä vähän parempi linja kun hain tupla-apexeja hieman rohkeammin, ja pääsin niiden turvin kovempaa mutkista ulos, ja näillä ero koko kierroksen mitalla pysyi about samana koko alkupuoliskon kisasta. Hiki meinasi tulla. Yksi isompi virhekin tuli neulansilmän jarrutuksessa, kun etupää lukittui ja meinasi mennä jarrutus turvaverkkoihin asti. Siinä Dani pääsi koko loppusektorin ajaksi ihan takapuskuriin kiinni, mutta onneksi pääsuoralle sain taas hyvän exitin.

Vain vähän ennen Danin ruudun jäätymistä sain vähän rutistettua välimatkaa turvallisemmaksi.
https://www.youtube.com/watch?v=3xRHZBVNTz8

Ja Danin koneen pudottua kyydistä loppukisa oli oikeastaan vain varmaa ajoa, koska taakse oli päässyt kertymään liki 10 sekunnin ero.

Todella mahtava rata varsinkin tällaisella periodiautolle kun noissa pitkissä sweeppereissä mennään käytännössä koko matka sladissa jos sille päälle sattuu. Nykyajan Interlagosin T3 on toki melko makea, mutta näillä siitä voi paiskata liki 200 km/h nopeudella ties kuinka monta sataa metriä yhtä sladia...