Kisaraportit Season 5: The Other Italian - Osakilpailu 3/6 @ Barcelona Moto

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Anssi Hyytiäinen (1. sija)

Huhhahhei, ennen kisaa näytti vauhtia riittävän mukavasti. Tuntui oma ajotyyli jotenkin sopivan tänne paremmin kuin Danilla. Varsinkin T3:ssa näytti käppyrät aika erilaiselta, ja muutenkin monessa mutkassa meillä oli ihan erilainen strategia jälleen kerran.

AA näytti menevän kaikilla tasaisesti pieleen kun jokaiselta puuttui roima siivu omasta vauhdista. Eli nyt päästiin huonolla suorituksella paalulle. Monta kymppää jäi radan varteen noukkimatta.

Kisassa alku lähti ihan hyvin liikkeelle, mutta jossain vaiheessa tein pari pahaa lukkojarrutusta josta eturenkaat ylikuumenivat ja ylipaineistuivat pahasti, ja yrittivät vain lukottaa entistä helpommin. Piti aika paljon rauhoitella ajoa että renkaat laskivat takaisin oikeisiin lukemiin.

Dani kuitenkin pääsi jo takapuskuriin kiinni. Yritin olla ottamatta liian puolustavia linjoja koska vauhti pitäisi kuitenkin riittää pysymään edellä, mutta Dani pääsi tuikkaamaan sisäpuolelle, luistellen hieman kylkeen. Pysyin kuitenkin radalla vielä. Teemukin meinasi siinä samassa rytäkässä päästä ohitse, mutta pystyin juuri ja juuri pitämään paikkani.

Loppukisasta sitten Danin meno alkoi näyttämään koko ajan tuskaisemmalta, kun itsellä auto toimi vielä samanlaisella balanssilla kuin alkukierroksilla. Joten Danin pikkuvirheiden avustamana pääsin puskemaan rinnalle ja T1:ssä ulkokautta ohitse. Sen jälkeen Dani ei enää pystynyt vastaamaan vauhtiin ja pääsin köröttelemään maaliin.

Mukava kisa oli lopulta verrattuna kahteen edelliseen, kun oltiin Danin kanssa iskuetäisyydellä suurin osa kisasta.

Ei voi kuitenkaan antaa arvosanaksi kuin seiskan itselleni kaikenlaisten pikkukämmien takia.

Dani Korpi (2. sija)

Pääsin ennakko-odotusten vastaisesti matkaan kakkosruudusta, vaikka AA-vauhti olikin todella heikkoa Anssiin ja Teemuun verrattuna. Sain hyvän lähdön ja pääsin jopa haastamaan Anssia ykkösmutkaan, mutta Anssi sai pysyteltyä rinnalla ja pääsi kakkosmutkaan mentäessä jälleen edelle. Tämän jälkeen tilanne vakiintui joksikin aikaa kärkikolmikon ajaessa melko identtistä vauhtia. Sain pidettyä eron Anssiin noin sekuntin tienoilla, Teemu oli saman verran mua perässä.

Pyrin koko ajan antamaan Anssille niin paljon painetta kuin mahdollista, toivoen että se saisi aikaan pienen ajovirheen. Näyttäydyin peileissä, hain jarrutuksissa sisälinjaa, yritin saada ajolinjani näyttämään siltä kuin yrittäisin ohitusta, välkyttelin valoja, mutta millään näistä ei ollut vaikutusta Anssin ajoon. Pikkuhiljaa kuitenkin huomasin että pääsin lähemmäs ja lähemmäs, varsinkin radan alkuosassa. Suurin ero vaikutti olevan jarrutuksissa, näytti että pystyin jättämään muutamassa paikassa jarrutuksen Anssia myöhäisemmäksi.

Tiesin että ainut realistinen ohituspaikka on takasuoran jälkeen, joten päätin iskeä heti kun olin hiukan lähempänä Campsan jälkeen. Ensimmäinen yritys jäi puolitiehen Anssin sulkiessa oven, mutta osumalta onneksi vältyttiin. Muutaman kierroksen päästä olin jälleen lähellä Campsan jälkeen ja päätin yrittää ohi jättämällä jarrutuksen vielä myöhäisemmäksi. Heti kun laskin jarrutuksessa rinnalle, Anssi otti kaiken ylimääräisen tilan pois. Myöhäisen jarrutuksen vuoksi en päässyt kääntämään sisään niin tiukasti kuin ensimmäisellä yrityksellä, minkä seurauksena osuimme toisiimme kevyesti Anssin kääntäessä sisään. Tästä huolimatta (tai sen seurauksena) pääsin kuitenkin edelle, vain tehdäkseni virheen heti seuraavassa mutkassa. Tämän ansiosta Anssi pääsi rinnalle toiseksi viimeiseen mutkaan, mutta sain kuitenkin pidettyä sijoituksen itselläni.

Ohituksen jälkeen näytti jo hetken siltä että saisin ajettua Anssilta karkuun, mutta jo muutaman kierroksen jälkeen punainen auto täytti taustapeilin. Olin yliohjaavan setuppini ja kuluneiden takarenkaiden kanssa suurissa vaikeuksissa radan loppuosassa, ja jouduin ajamaan varsinkin viimeisen mutkan todella varovaisesti. Tämän ansiosta Anssi pääsi pari kierrosta ennen maalia yrittämään ohitusta ykkösmutkaan, enkä pystynyt vastaamaan siihen.

Lopputuloksena kakkossija, mikä oli vauhtiin nähden varsin hyvä tulos. Anssi oli Barcelonassa selvästi nopein, joten voitto meni oikeaan osoitteeseen!

Teemu Korhonen (3. sija)

Aika-ajo meni aika pieleen, en pääsyt puolta sekuntia lähemmäs juuri harjoituksissa ajettua aikaa. Kolmosruudusta matkaan, ja pääsin T3:ssa vähän Korpea haastamaan kakkospaikasta, mutta yritys jäi vajaaksi.

Kisassa vauhti oli ihan ok, aikalailla kärkikaksikon vauhdissa. Tein kuitenkin jonkun verran pieniä virheitä, jonka takia jäin vähän turhan kauas taakse. Kertaalleen pääsin Hyytiäistä kiusaamaan, mutta ei sekään tilanne loppuun asti mennyt. Hetken päästä tein pahan lukkojarrutuksen, ja vähän myöhemmin toisen. Tämän jälkeen oli eturenkaat aika huonossa kunnossa ja menivät vain huonommaksi loppua kohtia, renkaiden muoto alkoi tärinästä päätellen muistuttaa enemmän neliötä.

Janne Laahanen (7. sija)

Kauden toinen kisa itelle ja lopputulokseen voi olla tyytyväinen. Etenkin ku ottaa huomioon että reeniä oli ehkä 50 kierrosta.

Aika-ajoon taas sitten ei niinkään saanut olla tyytyväinen. Jotenkin ne vähäisetkin omat jalat ja kädet oli ihan hukassa ja tilalla tais olla Strollin vastaavat. Autokskin oli vaihtunut Williamsin tän kauden F1-kilpuri, tai ainakin vastaava. Setuppi ihan hukassa myös kun reenit niin vähäiset. Aika-ajon jälkeen P15 ja tuskanhiki otsalla kohti kisaa, kun tuntui ettei osunut yhtään.

Kisan alkuun ihan hyvä startti ja jojoiltiin Teijon ja Heikin kanssa eestaas kolmistaan muutama kiekka, kunnes edessä alko olla mayhemiä melko lailla ja kaveria tippu edestä erilaisten kolarointien seurauksena. Oli joukossa myös hieno ohitus kahden auton välistä juurikin ennen takasuoralle johtavaa helvetin vaikeeta oikeeta. Tämän jälkeen sijoitus luokkaa 11-12.

Siellä sijoilla hetki palloilua kunnes Sepetuksella joku hassi ja pääsin haastamaan. Tais olla siinä T3:ssa Ilarin ja muutaman muun kanssa pien pusu, ei millään tavoin romanttinen. Hirveellä mäihällä väistin siinä pyörivät autot ja ei kun Sepetuksen kimppuun. Eestaas vääntöö taas ja hyvää kilvanajoo useemman kierroksen ajan Heikin hiillostaessa peesissä koko ajan. Lopulta sekin vääntö käänty kun ihmeen kaupalla iloks ja jätin Heikit Mehtänen ja Sepetus vääntämään keskenään ja lähdin ottamaan jompaakumpaa Koskenalaa, Samua ja Kovasen Pasia kiinni, jonka auton perä tuli ärsyttävän tutuks viime kisassa.

Tässäkin kiinniotossa herrojen keskinäinen taistelu avas mulle ovet samaan myllyyn. Peissin puolesta pelkästään ei ois ollu mitään asiaa. Lopulta pari kiekkaa ennen loppua Koskenala puikkas Samusta ohi ja mä Pasista. Samusta ei enää asiaa ohi ja ruutulipulle sijalla P7 Samun imuissa.

Kisan jälkeisessä haastattelussa oli alkuun mielessä joku vitsi mutta en sitten ikinä muistanut sitä kertoo. Se vähän jäi harmittamaan. Kokonaisuutena kuitenkin hyvä viikonloppu.

Saa nähä mitä Imolasta tulee. Virtual Rally Championshipin osakilpailu osuu tälle viikolle runsaiden töiden lisäks, joten ylimäärästä aikaa ei ihan hirveesti oo. Toivottavasti tyttöystävä ymmärtää.

Heikki Mehtänen (8. sija)

Aika-ajo meni suht penkin alle. Harkassa ajoin 1:50.8 ja AA tulos oli jotain 1:51.3, joten 15. sijalta kisaan. Olin vähän pettynyt ja syytin uutta rigiä kunnes kävin kusella ja huomasin vessassa peilin.

Kisa menikin sitten aika paljon kivemmin. Alussa oli hyvää vääntöä noustessa Räisäsen, Tjurnevin, Pehkosen ja Perätalon kanssa. Myös Laahanen oli samassa porukassa, mutta ei tahtonut vauhti riittää Jannea haastamaan. Jossain vaiheessa muitten pienten virheiden sekä edessä olevan pakan nahistellessa saatiin sitten vielä rytmiryhmä Koskenala, Suojanen, Kovanen kiinni ja loppukisa menikin sitten siinä pakassa ajaessa. Lopputulos kahdeksas, erittäin tyytyväinen.

Kiitos kaikille kisasta ja ensi viikolla Imolassa nähdään <3

Janne Pehkonen (11. sija)

Aika-ajo meni todella huonosti siihen nähden mihin olisi pitänyt pystyä. Startissa pysyin suht ok asemissa. Alkuun oli kylmillä renkailla vaikeeta, joka ei tosin ollu yllätys. Laahanen pääsikin lähelle ja ohi. Sitten kierros tai pari sen jälkeen tuli tehtyä lukot kun olin jyrätä Laahasen. Tais mennä siinä oma jarrupaikka vähä myöhäseks kun perässä ajoin. No vasen eturengas menikin sitten siihen kuntoon että ei tahtonu saada enää oikeelle kääntyvissä kunnon pitoja ja menikin pariin kertaan vika oikee vähä leveeks ja Mehtänen kuittas samantien. Evgeni tais tulla siinä samassa ohi muutama kierros sen jälkeen. Ajeltiin sitten taas ET:n kanssa peräkkäin kisan loppuun. Vauhtia olis riittäny paremmille sijoille jos vain olis renkaat ollu ok. Mut joo, eipä tässä nyt auta jäädä märehtimään, mennään kohti Imolaa..

Teijo Räisänen (15. sija)

Aika-ajoissa tatsi ei ollut sitä mitä karsinnoissa ja sijoitus olisi voinut olla parempi.
Puolessavälin kisaa olin sielä Top 10 liepeillä ajelemassa kunnes sorruin yliyrittämiseen ja ajovirheeseen joka johti kanttarin yli hiekalle ja spinnaukseen. Siitä tiputtiin kutakuinkin viimeisille sijoille. sieltä sitten päästiin vielä nousemaan sijalle 15. Kilvanajo oli hauskaa niinkuin aijemmissakin osakilpailuissa. Oma suoritus takkuili enemmän ja jostain syystä tuli hermoiltua normaalia enemmän.

Olli Honka (18. sija)

Tämän kauden ensimmäinen kilpailu.

Virallisessa harkassa oma paras kierros, jota en kuitenkaan pystynyt toistamaan aika-ajossa. Ja vaikka olisinkin pystynyt niin vauhti ei olisi riittänyt parempaan sijoitukseen. Lähtöruutu 21.

Kilpailuun asetin tavoitteeksi ajaa ehyt kisa. Ekalla kierroksella pääsin hieman taistelemaan edessä menevien kanssa, mutta aika pian ero muodostui selkeäksi. Artimo hiillosti muutaman kierroksen tiukasti perässä, mutta sain kurottua Panuun kaulaa ja loppu kisa oli rauhakseen ajamista. Muutaman ajovirheen ja keskeytysten ansiosta loppusijoitus kuitenkin 18.

Tavoite saavutettu ja opettelu jatkuu..