Kisaraportit 2021 / iRacing -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Jyrki Aalto (18. sija)

Viime kaudella saatiin treenit pyörimään hyvin ja syksyllä on ajettu enemmän kuin koskaan. Nyt alkaa varmuuden lisäksi vauhtiakin löytyä. RBR treenit aloitettiin 1:33 tasolta, ajamalla kuukauden sai sekunnin parannuksen, tunnin datatreenillä puoli sekuntia.

AA:ssa hyvä pankkikierros 31,3, sitten jarrumoka T4:ssa ja 31,7, viimeisellä vähän hermoilleen, mutta 1:31,1! Sija 12 ja taakse jäi monta kuskia jotka olivat viime kaudella vielä edellä.

1. startissa ylivarovaisesti T1, en tajunnut että normaalisti 3. vaihteella ajettavassa mutkassa meninkin 1. vaihteella. Varmuuden vuoksi ajoin vielä makkaran yli että muut mahtuvat sisämutkaan. Sitten olikin aika kiukkuinen kaasutus, kierrosrajotin löytyi, yllättävä hyppy ja vaihdoin vielä ajattelematta ilmassa vaihdetta. Auto poikittain ja lihapullalippu.

2. startissa hyvää kisaa, mutta ajovarmuus oli hukassa. Lopulta 9 sijaa nousin lähdön aikana ja kahta edellä ajanutta otin koko ajan kiinni. Kova harmitus tietysti kun tarjolla olisi ollut jopa top-10 sijoitus, mutta ainakin auto tuli nyt ehjänä maaliin.

Jussi Korolainen (27. sija)

Ilman suuria odotuksia kisan treeniin, mutta yllätykseksi treenin aikana ensimmäinen 1:31 aika, joten se hieman kohotti mielialaa. Treenejä olen alkanut kokeilemaan harvakseen, jotta näkee mitä kroppa tykkää (niska/hartiajumit yms vaivanneet jo tovin).

Aika-ajossa sitten ekalle nopealle valmistautuessa viimeisessä kurvissa perä irti ja joutu sen sitomaan jarrulla, joten pankkikiekka oli aika hidas. Ja seuraavalla sitten ratarajat ylittyi pienen luiston seurauksena, joten se oli sitten siinä.

Karsintalähdön ensimmäisen kierroksen T1 ja T3 tilanteiden turvin löysin itseni Jyrin pinkin possun perästä ja pyrin hiillostamaan Jyriä. Huomasin olevani Jyriä hieman nopeampi radan T5 ja T6 osalla ja Jyri vielä käytti oikean puolen hiekalla T7 exitissä ja T8 entryssä, johon sain huomattavati paremman vauhdin ja hivuttauduin Jyrin rinnalle. Koska vastassa oli insinööri, niin viisaampi antoi periksi ja pääsin Jyrin ohi ilman, että kolaroitiin.
Samalla Asumaniemi oli päässyt Jyrin ohi ja hiillosti minua kierroksen verran, kunnes huomattavati paremman kisavauhdin ansiosta teki minusta helpon ohituksen pääsuoralla.

Jyri hiillosti minua seuraavan 10 kierroksen ajan ja viimeisen kierroksen T3 mutkassa liukastelin ja Jyri sai paremman exitin ja pääsi sen turvin T4 kurviin kuittaamaan tilanteen takaisin. En tuota T3 mutkaa varmaan kahta kertaa ajanut samalla tavalla koko kisassa. Treeniä tarttee. Lopputulos 19. sija ja treenimäärään nähden ihan OK.

Päälähdössä otin alun varmanpäälle, että keula pysyy oikeaan suuntaan ja taakseni oli muodostunut neljän auton pakka. L4 viimeinen mutka kuitenkin päätti mukavan ajon, kun edestä spinnasi auto, joka liukui sitten mutkan apeksin jälkeen takaisin radalle ja lähti siitä liikkumaan poikittain ajolinjalle, osuen suoraan autoni takapyörään. Sain nilkutettua auton varikolle ja pakollisten korjausten jälkeen ajoin vielä yhden kierroksen todeten auton ajokelvottomaksi ja keskeytin varikolle.

Aina ei voi voittaa, mutta aina voi hävitä.