Kisaraportit Season 6: FiSU Sport Trophy (FiST) -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Panu Artimo (11. sija)

Kisaan valmistuminen oli vähän takaperoista ja alun kierrosaikojen paraneminen tyssäsi kuin seinään keskiviikon höntsän jälkeen, Loppui luotto autosta sen säädöistä tai omista taidoista. Ei ihan paras lähtökohta kisaan. Toiveissa oli top 10 seutuville lähtöruutu, siihen ei ihan sattunut aa kierrosta osumaan, mutta kuitenkin 14. ruutu takana tiimikaveri Ilkka ja Vesa Rasi.
Lähtö sujui ongelmitta aina Quebec mutkaan missä radalle palannut Ossi Peltola joutui edestäni lähteneen Atte Nykäsen töytäisemäksi. Harmittavasti Ossi liukasteli siitä sitten suoraan eteeni ja jouduin täysin pussiin takanatulleiden ajaessa rallatellen sisäpuolelta ohi. Startin jälkeen hankittu 11. sija vaihtui Rantamäen, Aten, Ilkan ja Artun ohittaessa 16. sijaan. No ulkokaarre on ulkokaarre, toisaalta en kolannut enkä blokannut itse ketään.
Toisen kierroksen Mossin exitissä tiimikaveri Ilkka spinnasi ja vei Nykäsen Aten mukanaan, Ilkan koneessa ei selvästi potku riitä VR laseihin, toisin kuin veljensä huippuunsa virittämässä simupeeseessä. Törmäyksen seurauksena kohensin sijoitusta pari pykälää. Samalla kierroksella Kovanen ja Setälä kolaroivat Essesissä ja sijoitus koheni taas pari pykälää.

Ajoin Artun perässä ollen ehkä muutaman kymmenyksen nopeampi, mutta en päässyt Mossista niin hyvin liikkeelle että olisin päässyt suoralla ohi. Mossissa kyllä tapahtui takanani sitäkin enemmän Aleksin tullessa takanani ajaneen Villen loosterista sisään, pääsin juuri itse alta pois ja ketjukolarilta vältyttiin, Villen kisa tosin taisi mennä siinä.

Artulla oli vaikeuksia Whitesin entryssä ja kävin 6. kierroksella siinä jo vähän kurkkaamassa, mutta en ollut tarpeeksi lähellä, 7. kierroksella näin pienen mahdollisuuden ohitukseen, mutta Arttu sulki oikeutetusti oven. Valitettavasti en ehtinyt jarruttaa tarpeeksi ja osuin juuri riittävästi autonsa takakulmaan aiheuttaen pyörähdyksen. Marko Tolvanen ei voinut välttää käyttämästä tilaisuutta hyväkseen ja ohitti sekä minut, että takaisin edelleni päästämäni Artun. Ei ollut ihan järkevin ohituspaikka se. Onneksi jo seuraavalla kierroksella Arttu sai huonon exitin Mossista ja pääsin helposti suoran päässä ohitse.
Marko oli saanut muutaman sekunnin kaulan ja hänen edessä ajava Sami Rantamäkikin oli lähes 10 sekunnin päässä. Olin vielä luottavainen omaan peissin löytymiseen ja lähdinkin jahtaamaan Markoa. Ero tosin pysyi sinnikkästi samana Aten painostaessa takana aiheuttaen pieniä virheitä ja puolustavien linjojen käyttöä.

16. kierroksella Marko veti Essesin leveäksi hiekalle ja pääsin ohitse. Valitettavasti Atte oli jatkuvasti lähes kiinni takapuskurissa, mutta pystyin pitämään hänet takana vielä 19. kierroksella huolimatta huonosta Moss exitistä. 20. kierroksen sama mutka oli jo sen verran huono ettei vauhti riittänyt pitämään häntä takana. No Atte sai sitten alkaa maistaa omaa lääkettään ja aloin itse roikkua hänen takaloosterissaan. Seurauksena tosin se, että meidän ja edelläajaneen Rantamäen ero pysyi samana tai ainakin pieneni liian hitaasti. Ajoimmekin sitten peräkkäin aina 30. kierrokselle asti, ero takanatulevaan Tolvaseen oli 5 sekunnin luokkaa ja edelläajavaan rantamäkeen n.5 sekuntia. Ajamalla emme Rantamäkeä saisi välttämättä enää kiinni eikä Tolvanen taas meitä kiinni. Valitettavasti tein pienen virheen Whitesissa ja auto pyörähti takaperin seinään. Jotain sähelsin vaihteiden kanssa enkä päässyt heti jatkamaan ja päätin päästää kierroksella läppäävän Hyytiäisen Anssin samalla ovenavauksella kuin ohitse kuin Tolvasenkin. Siihen hupenikin sitten sen verran aikaa, että ajamalla olisi turha koittaa saada edes Tolvasta kiinni. Katsoin että seuraavaksi takanatuleva Rasi olisi lähes kymmenen sekuntia perässä ja päätin kruisailla kierrokset loppuun. Renkaat pääsivät siksi turhankin kylmäksi ja alkoi olla vähän ikävää pitää autoa radalla kun kuitenkin päätin vielä vähän nostaa nopeutta Rasin kurottua väliä kiinni. No matka loppui häneltä kesken.

11. sija parilla tötöilyllä, enemmänkin olisi ollut tarjolla. Huippusija kuivui tosin jo ekan kierroksen T3:ssa, kierrosaikojen perusteella olisin voinut olla pari sijaa ylempänä, mutta kokonaissuoritus huomioiden olin ihan ansaitusti kärkikymmenikön ulkopuolella.

Oli ihan mukava ajaa, ja varsinkin kamppailu tällä radalla näköjään kohtuullisen samannopeuksista Attea vastaan oli kisan parasta antia. Ensi kisa on taas entuudestaan ajamattomalla radalla, kolme viikko aikaa opetella. Toivottavasti sinnekin saadaan hyvä kisa aikaiseksi.
PIeni kooste tapahtumista omasta näkövinkkelistä katsottuna: https://youtu.be/aJLVIO6FZ9g

Sami Rantamäki (8. sija)

Eilisessä Rellu-kisassa ei tullut kuin muutama virhe, iso yllätys... Startissa nukuin ja myöhästyin => Ilkka Artimo kopsahti perään ja taisi tulla pientä ketjureaktiota, sori siitä. Ossi Peltolan päästin suosiolla helposti ohi kisan alkuvaiheessa, muuten olisin sortunut kuitenkin ajovirheeseen. Kertaalleen spinnasin Mossissa ja kerran ajoin innoissani leveäksi Claytonissa, se päätyi jopa lähetykseen, samoin kuin Atte Nykäsen tekemä loppukierrosten ohitusyritys Quebecissa. Lähetys oli taas huippulaatua.
Loppusijoitus kisassa 8, osittain pienen gridin ansiosta, mutta toisaalta oma suoritus onnistui kerrankin hyvin.
Kiitokset taas järjestäjille ja kilpakumppaneille!

Anssi Hyytiäinen (1. sija)

Tajusin kisaa edeltävänä päivänä että minulla olisi aikaa osallistua tähänkin kisaan, ja päätin lähteä mukaan lähinnä siinä mielessä että tulee vähän kokeiltua tositoimissa triploja ja polkimia.

Sain autoon suht järkevän setupin ruuvaamalla sitä huomattavasti tarjottuja setuppeja yliohjaavammaksi, vaikka eipä sikäli tuolla autolla saanut samanlaista flowta aikaiseksi tälle radalle kuin Fefellä. Mutta kuitenkin sompailu riitti tällä kertaa voittoon. Koski kyllä hengitti koko kisan muutaman sekunnin päästä että ei ihan sunnuntai ajeluna pystynyt vetämään läpi.

Marko Tolvanen (10. sija)

Mosport oli minulle ratana uusi tuttavuus. Ensikosketukset otin rataan vasta keskiviikkona ennen höntsää ajamalla muutaman kierroksen ja kun offlinessä aika jäi 1.14 alkuiseksi, niin kävin samoin tein ajamassa karsintaan matalan 1.15. Höntsässä pääsi sitten kisaamaankin, niin rata tuli nopeasti tutuksi, vaikka kierrosmääriltään treenaaminen jäi ehkäpä vähimmälle aiempiin kisoihin verrattuna.

Aika-ajoissa itselle asettamani tavoite oli ajaa matala 1.14 aika, jos kaikki kuut ja tähdet olisivat oikeassa asennossa, mutta paras aika taisi jäädä hehtaarille1.14.6 ja gridille paikka 18. No, sinällään ihan ok lähtösija, kun jotenkin radan teknisestä luonteesta johtuen oli etiäinen, että nyt kisassa voisi tulla poikkeuksellisen paljon ulosajoja yms.

Kisan lähdössä minun edessä oleva auto teki äkkijarrutuksen (ilmeisesti joku auto edessä jäi ruutuun), ajoin hieman perään ja minun takana oleva auto ajoi vastaavasti minun perään. Oma auto meinasi mennä poikittain, mutta oikesi onneksi radan suuntaan ja pelkällä säikähdyksellä selvittiin. Ensimmäiset kierrokset otin sitten mahdollisimman varmasti ja kun edessä oli enemmän ja vähemmän happeningia, niin yksittäisiä sijoituksia sain napsittua edestä vain väistelemällä kolareita ja pyöriviä autoja. Kierroksen 7 lopussa Arttu Ahtiainen ja Panu Artimo kolaroivat, niin pääsin siitä karkaamaan kuin varkain 10. sijalle. Tällä sijalla sitten muutaman sekunnin puskurin turvin ajelin ylhäisessä yksinäisyydessä kierrokselle 16, kunnes takasuoran lopussa ajoin autoni hieman leveäksi ja Panu sekä Atte Nykänen kiittivät ja ohittivat minut.

Yritin sitten roikkua Aten ja Panun kyydissä, mutta heidän kyyti oli muutaman kymmenyksen minua nopeampaa, joten seuraavien kierrosten aikana hiljalleen tipuin muutaman sekunnin päähän. Ilmeisesti kisasivat siinä keskenään kuitenkin sen verran, että ero ei siitä enempää kasvanutkaan. Yritin ajella mahdollisimman tasaista kyytiä ja odotella, josko edessä tulisi jotain racing accidentin tapaista vielä kisan aikana. Tilaisuutta piti odotella 14 kierrosta, kunnes 30. kierroksen viimeisessä mutkassa Panun auto oli poikittain tiellä. Siitä sain sitten ilmaiseksi takaisin 10. sijan. Lisäksi Panu ilmeisesti päästi samalla kärkikuski Hyytiäisen ohi, niin sain siinä samalla useita sekunteja puskuria Panuun ja olin melko varma, että ilman omia virheitä Panu ei enää minua ajamalla saisi kiinni. Hyytiäinen meni sitten minustakin kierroksen 34 alussa kierroksella ohi.

Maalissa 10.!! Paras sijoitukseni fisu kisoissa eli tulokseen olen tyytyväinen. Itse kisa oli itselleni kuitenkin ehkä jopa hieman tylsää puurtamista, kun suurimmaksi osaksi ajelin yksikseni; vaikka rata on lyhyt, niin erot kasvoivat kumpaankin suuntaan sekunteihin. Mieluummin sitä kisaa ajaisi:)

Seuraava kisa taitaa olla Suzuka. Rata on tuttu ja auton pitäisi sinnekin istua kyllä hyvin eli hyvillä mielin odottelemaan seuraavaa kisaa:)