Kisaraportit Season 6: FiSU Sport Trophy (FiST) -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Panu Artimo (8. sija)

Suzuka oli itselle uusi tuttavuus (pl. TV:n formulalähetykset) ja tuntui aluksi tosi vaikelta saada kierrosta osumaan, autokin ei setupin säätämisestä huolimatta istunut varsinkaan spoonin eksittiin vaan puski enemmän tai vähemmän ulkokaarteesta ulos. Joku kikka säätöihin kuitenkin löytyi ja myös s-mutkat alkoivat kulkemaan paremmin ja harkkaservullekin syntyi omasta mielestä ihan ok aika. Vaikea oli saada samaa toistettua, varsinkin kun ajoin treenejä lokaalina 96% pidolla.

No oli kuitenkin ihan hyvät fiilikset kisaan ja AA:ssa sain parikin hyvää kierrosta joista parempi suht lähellä PB:tä oikeutti 7. sijaan. Lähdössä ei suurempia mokia ja olin T1:ssä jo edeltä lähteneen Ossin rinnallakin, mutta liika varovaisuus hidasti sen verran, että sisäkaarteesta meni ensin Evgeni ja sitten Vileska ohitse, Ekassa S-mutkassa vielä oma tiimikaveri Ilkka kolhaisi takakulmaa koska "ajoit liian hitaasti". Mutta ei kisaa onneksi ekoissa mutkissa ratkaista. Ensimmäiset kierrokset ajoin Vileskan perässä, Vesan ajaessa n. sekunnin tuntumassa takana.

Rauhalliseen puurtamiseen tuli katko kun ensin Janza oli aiemmin kolhinut Pasin? kanssa minkä seurauksena Vileska sai hänet kiinni ja koitti myöhemmin neulansilmässä ohitse osuen kuitenkin Janzan kylkeen. Pääsin siinä vaiheessa helposti molemmista ohi. Olin tuossa vaiheessa viitisen sekuntia Ossia perässä. Saman kierroksen Casio trianglessa kopsahti joku kylkeen enkä ollut ihan varma että kuka (se oli Janza), olin jättänyt jarrun kuitenkin aika myöhäiseksi enkä uskonut että sieltä kukaan yrittäisi ja otin mutkan normilinjalla. Itse pääsin jatkamaa, mutta taisi Vileska päästä Janzan ohitse.

Siitä olikin minulle hyötyä koska heille kehkeytyi jonkunlaista vääntöä taustapeilistä touhua seuranneena ja sain yrittää vetää jonkunlaista eroa kaksikkoon. Janza ohitti lopulta Vileskan T1:ssä ja sai minutkin parin kierroksen jälkeen kiinni. Varsinkin Kyalamista oppineena ajattelin että parempi päästää aika paljon nopeampi kuljettaja ohitse menettämättä itse aikaa ja päästinkin Janzan suosiolla ohi neulansilmässä. Ajattelin, että on paremmat mahdollisuudet pystyä pitämään Ville takana kun on edessä vetoapuja kuin ajaa jatkuvasti puolustellen, renkaita kuluttaen - törmäyksenkin vaara on aina olemassa. Vähän omaksikin yllätykseksi sain roikuttua Janzan perässä ihan sopivan välimatkan päässä eikä Villekään saanut luotua mitään erityistä painetta takaa.

Suunnitelma toimikin kohtuullisesti kunnes renkaista alkoi pito hiipua ja toiseksi viimeisellä kierroksella tuli ensimmäinen vähän isompi virhe koko kisassa ja rigi oli täynnä käsiä spoonin eksitissä. Ville sai huomattavasti kovemman vauhdin suoralle ja pääsi helposti ohitse jarruttaen kuitenkin suht ajoissa triangelia edeltävässä kinkissä. Onneksi pieni kosketus ei sen kummemmin haitannut kummankaan menoa vaikka ainekset ulosajoon oli molemmilla.

Viimeisellä kierroksella puristin vielä kovasti, mutta enpä ehtinyt päästä edes lähituntumaan saatika yrittämään ohitusta, onneksi kuitenkin myös Anttosen Mika pysyi takana. Tuloksena ainakin näillä näkymin 8. sija mikä omasta mielestä vastasi omaa vauhtia ja radan tapahtumia.

Ihan hyvät fiilikset jäi kisasta ja radasta, vaikka olisi tietenkin jäänyt vieläkin paremmat fiilikset jos olisi jäänyt se ratkaiseva tokavikan kiekan virhe tekemättä. Seuraaviin kisoihin pitää koittaa saada lähtöä paremmaksi eikä luovuttaa turhaan montaa sijaa jo ekasssa mutkassa, rengaskulumasta paremmin selviäminen olisi myös tavoitteena.

Tällä kertaa ei videokoostetta, kun ei ollut kuin muutama tallettamisen arvoinen tilanne omalla kohdalla, striimitiimi kattoi lähetyksessä aika paljon meikäläisen kisasta, kiitos heille myös ystävällisistä sanoista lähetyksessä.

Marko Tolvanen (11. sija)

Suzuka oli entuudestaan tuttu rata, joten treenit uskalsin jättää muutamaan kierrokseen. Sen verran torstaina kokeilin, että jos saan 1:58 ajan, niin uskallan ajaa karsinnan ja osallistun kilpailuun. Karsinnassa taisi tulla 1:58.9 tokalla kierroksella, joten tavoite saavutettu.

Sunnuntaina päivällä vielä treenasin ja samalla tein kisa setupin. Paras aika oli matala 1:58 omissa harjoituksissani, joten siitä asetin aika-ajoihin tavoitteeksi, että 1:58 alkuinen pitäisi saada. Sellainen tulikin, jolla gridille 13. sija.

Kisa oli omalta osaltani ensimmäisen 4 kierroksen ajan mielenkiintoinen, kun ajettiin perällä 4 auton letkassa Ilkka Artimo, Arttu Ahtiainen, Sami Rantamäki ja meikäläinen. Neulansilmässä tuli sitten Artulla ja Samilla pieni kolari, josta pääsin ilmaiseksi ohi Samin jäädessä odottelemaan herrasmiehenä Arttua takaisin radalle. Itse lähdin jahtaamaan Ilkka Artimoa, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Taidettiin 10 kierrosta ajaa suht peräkkäin, mutta yhtään oikeaa ohitusyritystä en saanut luotua ja Ilkka sai rauhassa ajella edessä; minun vauhti ei vain riittänyt haastamaan Ilkkaa. Lopullinen niitti tuli, kun kierroksella 15 luistelin autolla parissa mutkassa, jolloin Ilkka karkasi useamman sekunnin päähän ja samalla oma kisani muuttui tylsäksi yksinajeluksi kohti maalia. Mitään muuta ei sitten kisassa osaltani tapahtunutkaan ja maalissa 11 (jos ei tule rangaistuksia).

Sijoitus oli toki hyvä, mutta ehkäpä jopa tylsempi kisa osaltani kuin Mosport. Toivottavasti kuskeja tulisi loppukisoihin enemmän, jotta saataisiin jälleen radalle enemmän kisaamista ja tapahtumia läpi 45min myös peräpäähän.

Ilkka Tulppo (2. sija)

Tähän kisaan sai harjoteltua riittävästi ja ratakin tuntui sopivan minulle.

Aika-ajossa kolmas lähtöruutu. olin ennakkoon toivonut korkeampaa lähtöruutua jopa paalupaikkaa, mutta aikakierros oli lähellä omaa parastani joten parempaankaan en pystynyt.

Ensimmäistä kertaa tälle kaudelle lähtö onnistui hyvin tai ainakin niin etten hävinnyt paria sijoitusta.
Alussa näytti että Kosti ja Jali menee menojaan ja joudun puolustelemaan Pasia vastaan.
Muutaman kierroksen jälkeen sain kuitenkin oman ajon kulkemaan ja aloin pysymään kärkikaksikon vauhdissa samalla kun ero taaksepäin alkoi hiljalleen kasvaa. Takaa tuleva paine helpotti lopullisesti kun Janne ja Pasi kolaroi neulansilmässä. Sitten Kostin rift pimeni aiheuttaen keskeytyksen. Minun tehtäväksi jäi siis kakkos sijalla ajaa Jali kiinni. Välillä tuntui reilun 3 sekunnin ero kutistuvan lähes puoli sekuntia per kierros. lähimmillään 2 sekunnin päähän pääsin kun Jalin vauhti alkoi kasvaa ja aloin taas jäädä. Myöhemmin pääsin uudelleen siihen noin 2 sekunnin päähän, mutta homma kaatui puolispinniin neulansilmässä. Spinnin jälkeen ajaminen meni hieman yliyrittämisen puolelle kunnes totesin ettei minulla enää ajamalla ole mahdollista Jalia ottaa kiinni joten siittyin ajamaan varmaa ajoa kisan loppuun.

Kauden paras sijoitus, mutta kilpaolu oli omasta näkökulmasta kauden tylsin johtuen siitä että sain ajella käytännössä yksikseni koko kisan.