Kisaraportit Season 6: FiSU Sport Trophy (FiST) -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Janne Pehkonen (1. sija)

Oli sellane puoliks tuttu rata ja vähän alkuun piti opetella muutamia paikkoja että sai kierrokset toimimaan. Sitte kun sai hyvän setupin, niin kaikki toimi todella hyvin Q:ssa ja kisassa. Kilpailun alussa toisena Ahon perässä ajelua ja seuraamista karkaako, no ei karkaa, joten päätin vain seurata miten Ahon ajo kehittyy ja samalla seurata että, ei takaa tulla liian lähelle ja toiminta sen mukaan. Ahon aikainen ulosajo johti siihen että, sai rauhassa ajella ensimmäiseen FiSU voittoon. Ei mitään ongelmia kisassa, hyvin meni.

Evgeni Tjurnev (8. sija)

Vaikka harjoittelut jäiki vähäiseksi, oli harjoittelussa pääpainona tasainen kisavauhti. Tästä olikin kisaan nähden eniten hyötyä. Kisassa huomasin, että oli enemmän siipeä kuin muilla, joten hävisin suorilla melkoisesti, mutta mutkaosuudella olin huomattavasti muita nopeampi. Ohittamisen kannalta ei mikään optimaalinen tilanne, koska mutkaosuudella ei ohituksia kovinkaan helposti pääsyt tekemään. Kisassa mahdollisuudet olivat ainakin P5 ellei jopa P4, mutta virheen takia tipahdin muutamaa sijaa taaksepäin Kovasen taakse. Kovasta painostuksesta huolimatta en päässy Kovasesta ohi. On se kovaksi keitetty se kaveri. Hyvät väännöt siinä! Lopulta ihan tyytyväinen omaan kisavauhtiin, vaikka yksi isompi virhe mahtuikin mukaan.

Panu Artimo (13. sija)

Lähtökohdat Interlagosin kisaan oli positiiviset hyvin menneen Suzukan jälkeen. Päätin aloittaa säätöjen opettelunkin ja sainkin aikaiseksi ihan kohtuullisen setupin millä kävin ajamassa heti harkkaservun auettua 4 kierroksella alle 2.30 ajan. Jatkoin ajelua offlinessä serverin asetuksilla sillä erotuksella että ajoin pienemmällä pidolla tehden pieniä muutoksia setuppiin. Keskiviikon höntsäkin meni hyvin, auto oli mukava ajaa ja pysyin yrittämättä radallakin. Loppuviikosta aloin aavistella, että kisa ajetaan varmasti hieman viileämmässä säässä ja koitinkin säätää autoa sopimaan viileämmälle kelille, sain jotenkin ajettua offlinessä alle 2.29 ja elämä hymyili.

Kisan vapaissa harjoituksissa ei taasen jostain syystä setuppi toiminut lainkaan, johtuiko sitten vielä muutaman asteen kylmemmästä säästä, siitä että jouduin offlinen identtisen setupin nostamaan kolme napsua ylöspäin vai mistä, mutta jokainen kierros oli taistelua autoa vastaan. No sain kuitenkin ajettua AA:ssa kolme kymppää alle ensimmäisen ja parhaan harkkaservuyritelmän, jäin kuitenkin sekunnin päähän offilnen 99% pidon ajasta. Alkoi suoraan sanoen viduttaa jo ennen kisaa. No 9. ruutu ei ollut mikään katastrofi, varmasti jollekin sattuisi jotain ja voisin kamppailla korkeammista sijoista hyvällä ajolla ja virheitä välttämällä...

Lähdössä sain auton lähes poikittain, pitoa ei ollut juuri ollenkaan ja tipuin jo ennen T1:stä 2 sijaa, mitkä tosin sain takaisin jo muutaman ekan mutkan aikana muiden spinnaillessa edessä. Onneksi edes tiimikaveri sai hyvän lähdön ollen parhaimmillaan kuudes. Parin kierroksen jälkeen löytyi kohtuullinen ajorytmi ja pysyin edelläajavien imussa, auto oli edelleen tuskainen ajettava ja tein jatkuvasti pieniä virheitä mitä ei ollut juurikaan tullut koko viikkona. Pian Ilkka olikin menettänyt muutaman sijan ja ajoimme peräkkäin, kunnes Bico de Bato mutkan exitissä alkoi perä piirtämään ja käväisin nurmikolla, sai kuitenkin auton suht nopeasti takaisin radalle ja piti aloittaa veljen etumatkan kiinni kiriminen. Muutaman kierroksen kuluttua kierroksella 5 olin taas ohitustuntumassa, mutta Ilen täysin omasta poikkeava vauhdinjako T3-T4 mutkassa kostautui ja otin pienen lipsahduksen kanttarista - pyörähdin onneksi vain asfaltin puolella. Pasi Kovanen ja Arttu Ahtiainen pääsivät kuitenkin ohi ja ajoin sijalla 11, 10 sekuntia Arttua perässä.

Taas leuka rintaan ja Artun perään jonka sainkin kiinni 8. kierroksen T2:n pienen ulkoilun hidastamana kierroksen 10 alkupuolella. Ohittamiseen ei kuitenkaan auennut oikein tilaisuutta vaikka mutka- ja exit nopeutta minulla olikin jonkin verran enemmän. Ehdin ajaa Artun perässä reilun kierroksen kun taas lähti auto lapasesta, tällä kertaa Mergulhon exitissä kanttarista. Päädyin radan vasemmalle puolelle nurmikolle, mistä pois pääseminen osoittautui huomattavan vaikeaksi pyöriessäni siellä ainakin 900 astetta. Tietenkin putosin tämän seurauksena viimeiseksi Lipin ja Vesa Rasin taakse. Ei ole pitkään aikaan ole ollut rage quitit niin lähellä kuin siinä vaiheessa oli. No 15 sekkaa Lipiin ja reilusti alle puolet kisasta jäljellä, nurmella meni 30 sekuntia ylimääräistä aikaa ajoilon lisäksi. Ajattelinkin aluksi vaan ajella maaliin, mutta päätin sitten kuitenkin koittaa saada Lipiä kiinni, jos hänellekin kävisi joku pieni kämmi, no ei käynyt ja eroa jäi maalissa noin 7 sekuntia.

Kisa oli todella iso pettymys oman ajon ja siihen nähden mitä harjoittelukierrokset lupailivat. Vaikka setuppikin muuttui vähän oudoksi sain kuitenkin ajettua ihan ok kierroksia, mutta lähes minuutin vieneet pyörähdykset veivät mahdollisuuden parempaan sijoitukseen. Kisan jäkeen jossittelin jonkun aikaa sillä valitsinko väärän setupin aika-ajon jälkeen, mutta kyllä kisa meni omiin tötöilyihin ja malttamattomuuteen ohitusyritysten kanssa. Vauhti oli ihan riittävää. Oli myös ensimmäinen kerta kun on tullut oikeasti hiki ajaessa.

Seuraavaksi vuorossa Nordis, mikä ei ole erityisen tuttu, mutta onneksi on kolme viikkoa aikaa opetella ja muistaa ainakin suurin osa mutkista. Aika anteeksiantamaton rata on sekin joten siinä kisassa pitää panostaa radalla pysymiseen tämänkertaista enemmän.

Onnittelut myös Janzalle joka sai vihdoin ansaitun palkinnon kovasta treenistä ja potentiaalista aiemmissa kisoissa ja tiimikaveri Ilkalle toinen perättäinen top-10 myös.

Ilkka Tulppo (5. sija)

Fyysisesti ja kirjaimellisesti tuskaisin kisa tähän mennessä...

Jotenkin en tälle radalle löytänyt oikein vauhtia missään vaiheessa.
aika-ajosta tulikin 7 ruutu.
lähtö sujui kohtuulliesti mutta alkuruuhkassa hävisin muutamia sijoituksia joita pääsinkin sitten poiminaan takaisin.
kun noin 20 minuuttia oli ajettu alkoi jarrujalasta vetää suonta. tuska helpotti suorilla kun sai jalkaa venyteltyä. jarrutukset olikin sitten yhtä tuskaa kun suonenveto alkoi aina uudelleen kun jalan vei jarrupolkimelle. siinä sitä yritettiin sinnitellä ja ajella hieman rennommin kun juuri jarrutuntumaa ei ollut. jalka rauhoittui 10-15min myöhemmin jonka jälkeen pääsikin ajamaan taas kunnolla.
kisasta siis viides sija (jo kolmas tälle kaudelle)
neljäs sija olisi ollut hyvinkin mahdollinen jollei koipi olisi alkanut kiukutella kesken kisan.

Marko Tolvanen (14. sija)

Kisan harjoituksissa paransin omaa parasta aikaani 0.3s ajamalla 2:31.414, joten aika-ajoihin otin henkilökohtaiseksi tavoitteeksi 2:31 alkuisen ajan. Aika-ajossa mutkat osuivatkin yllättäen paremmin kohdilleen samalle kierrokselle ja kello pysähtyi 2:30.470 elikkä lähes 1s parempi aika harjoituksiin verrattuna. Tällä irtosi gridin 12. ruutu.

Oma kisa olikin sitten käytännössä 1 kierroksen mittainen. T2 mutkassa osuin sisäkanttariin 231km/h vauhdissa ja auto lähti poikittain. Tuntui jo että saan auton oikaistua, mutta auto ottikin vielä pienen jälkiheiton oikealle, jossa oli Vesa Rasi ja osuttuani Vesan auton kylkeen oma autoni teki pari hienoa Arnold'sin donitsia:) Pahoittelut Vesalle kylkeen osumisesta, toivottavasti Vesan ei auto hajonnut siitä pahemmin. Mutta joo, saatuani Renaultin jälleen oikeaan menosuuntaan, niin eroa oli 19 sekuntia jo Vesaan ja ajamalla en sitä saisi kiinni. Arvelin että lähden kuitenkin köröttelemään toivoen, että edessä tulisi jotain racing accidenttejä vielä, koska kisaa oli kuitenkin melkein 40min jäljellä. Tylsää yksinajeluahan se oli, kunnes seitsemännellä kierroksella pyöräytin autoni kevyesti nurmikolle, kipusin autosta ulos ja heitin kypärällä ohi juossutta oravaa - en osunut:)

Yksi selkeästi parannettava asia on kisasta toiseen lähdöt eli otan ne aina liian varmasti ja menetän helposti 2-3 sijaa, kun en halua aiheuttaa kolaria ja vastaavasti muut uskaltaa napsia ilmaisia sijoituksia. Tällöin jään helposti jälkeen jo keskikastia ja ajamalla hankalampi saada myöhemmin kiinni. Tähän auttaisi kyllä se, että olisi pari monitoria lisää. Muuten yhdellä monitorilla pärjää lähtötohinan jälkeen.

Kauden päätöskisa jää väliin eli osaltani kausi oli nyt tässä. Kiitokset kaikille kuskeille, sarjan järjestäjille sekä fisu streamteamille:) Mukava ollut katsoa lähetykset jälkikäteen YouTubesta.